Undergraduate Studies at the TechnionFaculty of Biology at the Technion

לימודי הסמכה

ביולוגיה

למה דוקא ביולוגיה ?

הביולוגיה משלבת מחקר מתקדם בכל תחומי מדעי החיים. פיתוח השיטות החדשניות של ההנדסה הגנטית הביא בשנים האחרונות לתגליות מדעיות חשובות כמו פיענוח רצף הגנום האנושי, ולפריצות דרך יישומיות המשתקפות במהפכה הביוטכנולוגית. כתוצאה מכך הפכה הביולוגיה לתחום מרכזי, אליו נדרשות פקולטות מדעיות והנדסיות כאחת.

מה עושים עם תואר בביולוגיה?

המהפכה הביוטכנולוגית הביאה לדרישה רבה לביולוגים בעלי רקע ביולוגי רחב ומעמיק. כך אנו מוצאים את בוגרינו משתלבים במגון תחומים: אוניברסיטאות | תעשיות הביוטכנולוגיות הוותיקות | מיזמי "סטארט-אפ" ביוטכנולוגיים | מערכת הבריאות | מערכת החינוך | מערכות שמירת הסביבה |הגנת הטבע | מערכת הביטחון | מרכזים רפואיים | מכוני מחקר ופיתוח | מחקר מדעי | פיתוח יישומים בהדמיה רפואית ודיאגנוסטיקה | ניהול יזמות | ניהול מעבדות | ניהול קבוצות  מחקר | פיתוח תרופות | השבחת בעלי חיים וצמחים באמצעות הנדסה גנטית | אנליזה של ממצאים ביולוגיים באמצעות מיחשוב (ביואינפורמטיקה) | בקיצור: המון אפשרויות.

למה בטכניון?

תוכנית הלימודים מעניקה היכרות מעמיקה עם הביולוגיה המולקולרית - תחום המתמקד בחקר התא ומהווה בסיס לתעשייה הביוטכנולוגית המודרנית. המחקר בביולוגיה מתחלק למחקר בסיסי ומחקר יישומי.

 בתחום הבסיסי מערכות המחקר הן החל מחיידקים, דרך פטריות, תולעים וחרקים, וכלה בצמחים, עופות ותאי יונקים כולל אדם. אנו משתמשים בהנדסה גנטית ושיטות מולקולריות מתקדמות אחרות לחקר מבנה הגן ותיפקודו | הבנת הבסיס המולקולרי של מחלת הסרטן | מבנה התא ומערכת העברת האותות בתוכו | מבנה הגנום וביואינפורמטיקה | תפקיד הגנים בהתפתחות התא לרקמה ולאורגניזם שלם | אקופיסיולוגיה | מדעי הסביבה.

בתחום היישומי נערך מחקר ענף בתחומים שונים של ההנדסה הגנטית והביוטכנולוגיה כמו: פיתוח צמחים מהונדסים לחקלאות חדישה ומתוחכמת | הנדסת חלבונים לייצור מולקולות ביולוגיות בעלות תכונות רצויות | הבנת מנגנוני הזדקנות | זיהוי מולקולות מטרה בטפילים גורמי מחלות | הבנת מנגנוני התפתחות של גידולים סרטניים | זיהוי ופיתוח נוגדנים כנגד גידולים ממאירים | פיתוח תרופות אנטי-סרטניות.

תוכניות לימודים משותפות

בביולוגיה קיימים מסלולי לימודים משותפים עם הפקולטות לכימיה (ביוכימיה מולקולרית), לרפואה (מדעי המעבדה הרפואית), למדעי המחשב (מדעי המחשב עם התמקדות בביואינפורמטיקה) ולהנדסה כימית (הנדסה ביוכימית). כך, תוכלו לשלב קורסים מתחומים נוספים. הידע המצטבר שלכם במהלך התואר, יהיה עשיר ורחב.

סטודנטים אשר ילמדו במחלקה להוראת המדעים, יוכלו לקבל רישיון הוראה בבתי-ספר על-יסודיים.

 

בוגרים

שמי אביב שרון, בוגר המסלול בביולוגיה בטכניון בהצטיינות בספטמבר 2011.

בחרתי ללמוד ביולוגיה כי לדעתי זה תחום מעניין. ממחקרים עולה שהביולוגיה היא המדע הפופולארי ביותר בקרב תלמידים ומבוגרים, ולא קשה לנחש מדוע. ביולוגים חוקרים מגוון רחב של תופעות, ממחלות כמו מלריה ועד לבסיס המוחי של למידה וזיכרון. הם משתוקקים להעמיק את ההבנה של העולם שסביבנו, מפענוח משמעות רצפי הדנ"א ועד לתופעות אקולוגיות המשפיעות על כל כדור הארץ. הם גם מגלים מנגנונים בטבע שאפשר לנצלם, בשינויים קלים, להמצאות וחידושים, החל מתרופות נגד סרטן ועד לדלקים ביולוגיים חדשים, שאולי, יום אחד, ניסע בעזרתם ממקום למקום.

כמוכם, גם אני שקלתי בכובד ראש כיצד התואר יפרנס אותי. עם הזמן השתכנעתי, שהתואר מעניק בסיס מדעי כה רחב, שאוכל תמיד להיעזר בו לעבודה במחקר, בתעשייה, בהוראה, במערכת הבריאות ועוד.  בחלוף השנים הגעתי למסקנה שהביולוגיה מתפתחת כל כך מהר שהיקף הפיתוחים והיישומים הביולוגיים רק צפוי לגדול, ועמם יגדל גם ההיצע למשרות רבות המיועדות אך ורק לבעלי השכלה בתחום.

 ידעתי שביולוגיה אפשר ללמוד גם במקומות אחרים בארץ, אך בחרתי בטכניון בעיקר בגלל השם הטוב של המוסד, וכדי להמשיך את המסורת המשפחתית. בטכניון למדו גם אבא שלי ואחי הבכור. עם זאת, במהלך הלימודים גיליתי עוד כמה סיבות שלא יכולתי לדעת עליהן בתור מועמד, והייתי רוצה לחלוק אותן עמכם.

 ראשית, קיבלתי הזדמנות ללמוד ביולוגיה מאוסף של מומחים, כל אחד בתחומו. כך, לדוגמה, בשנה א למדתי ביוכימיה אצל חוקר שמפתח בדיקת דם ביוכימית לאבחון סרטן בשלב מוקדם. בשנה ב למדתי מיקרוביולוגיה אצל איש סגל שחוקר מגוון רחב של סוגי חיידקים עלומים, שתכונותיהם הייחודיות היו נסתרות מהעין עד השנים האחרונות. המרצים, לא אחת, מביאים דוגמאות לתגליות האחרונות במדע, ומקשרים ישירות בין החומר הנלמד לבין הנעשה אצלם במעבדה, רמה מקצועית שקשה להשיג מחוץ לאוניברסיטאות המחקר ובמיוחד בטכניון.

הסיבה השנייה: בזכות ההתנסות המעשית במעבדה לאורך כל התואר כמו מההתבוננות בבעלי חיים כגון כרישים בסמסטר הראשון, דרך ההכלאות הגנטיות בזבובי דרוזופילה בשנה ב ועד להנדסה גנטית בחיידקים ובתרביות תאי אדם בסמסטר האחרון. כחלק מהתואר, מקובל גם לעשות פרויקט מחקר מאמצע שנה ב ואילך. במסגרת הפרויקט, משתלבים במעבדת מחקר אמיתית, וצריך לתכנן ולבצע ניסויים כדי לענות על שאלה ביולוגית שאיש עוד לא חקר אותה. התוצאות עשויות להתגלגל לגילוי של דבר חדש במדע, וכן להתפתח בקלות לתואר שני ואף שלישי.

הסיבה השלישית היא היחס הנעים לסטודנטים מצד סגל הפקולטה, והנכונות לבוא לקראנו. בתור נציג הסטודנטים, התרשמתי שלפקולטה איכפת מרמת ההוראה ומהיחס לסטודנטים, יש נכונות רבה לשתף פעולה עם נציגי הסטודנטים במיזמים שונים. מרצי הפקולטה נכונים לסייע בכל האופנים - אם בהבנת החומר, בהרחבה על נושאים מעניינים, הפניה למקורות מידע וסיוע בבעיות אקדמיות. כל זה בהחלט לא מובן מאליו באקדמיה ומוסיף המון לחוויית הלמידה.

לכן, לכל מי שרוצה ללמוד מדע שכל העת מתפתח ומשתנה, להתנסות במדע בידיים, ועם זאת לשהות בסביבה נעימה ותומכת, אמליץ בחום על הפקולטה לביולוגיה בטכניון.

ביוכימיה מולקולרית

מה עושים הביוכימאים

בשנים האחרונות אנו עדים להתקדמות אדירה במחקר ובתעשייה הביוטכנולוגית והביו-רפואית. אחת הסיבות העיקריות להצלחה הזאת היא השילוב ההולך ומתהדק בין שני ענפים מדעיים גדולים-כימיה וביולוגיה. פריצות דרך מדעיות ויצירתן של טכנולוגיות חדשות נבעו מתוך הבנה של התהליכים הביולוגיים ברמה המולקולרית. כמעט בכל חברות התרופות וברוב החברות הביוטכנולוגיות, גוברת הדרישה למדענים בעלי רקע רחב בתחומי הביולוגיה והכימיה.

בוגרי המסלול יכולים להשתלב בהצלחה במגוון רחב של פעילויות: במחקר | בהוראה | בתעשייה הכימית | בתעשייה הביולוגית | בעיקר בתעשייה הביוטכנולוגית עתירת המדע | במוסדות מחקר | במכונים רפואיים | בפיתוח תרופות בטכנולוגיות המבוססות על הנדסה גנטית | בפיתוח מוצרים מתוחכמים לחקלאות. בוגרים בעלי תעודת הוראה יכולים לעסוק גם בהוראה במוסדות חינוך על-יסודיים.

מהלך הלימודים ותחומי התמחות

תוכנית הלימודים משותפת באחריות האקדמית לפקולטות לביולוגיה ולכימיה. הסטודנטים ילמדו קורסים הניתנים ע"י הפקולטה לביולוגיה והפקולטה לכימיה.

שני הסמסטרים הראשונים מוקדשים להרחבת הרקע הבסיסי במתמטיקה, פיסיקה, כימיה, ביולוגיה, ומדעי המחשב. בסמסטרים הבאים מורחב הידע בתחומי הכימיה והביולוגיה השונים. בשני הסמסטרים האחרונים מתמחים הסטודנטים במקצועות לפי בחירתם וגם עובדים במעבדות השונות של שתי הפקולטות לרכישת נסיון מעשי בעבודת מעבדה ומחקר.

 

תחומי מחקר

חברי הסגל ותלמידי המחקר מתמקדים במחקריהם בנושאים בעלי דגש כימי: מנגנונים בכימיה ביו-אורגנית וביו-איאורגנית | תרכובות הטרוציקליות | סינתזה ומנגנונים אנזימטיים | נוגדנים קטליטיים | חומרים אנטי-סרטניים | תהודה מגנטית גרעינית | קריסטלוגרפיה של מקרומולקולות ביולוגיות.

 

נושאים בעלי דגש ביולוגי: ביולוגיה של התא | ביוכימיה וביואנרגטיקה | גנטיקה של מיקרואורגניזמים, צמחים ודרוזופילה | הנדסה גנטית | ביולוגיה מולקולרית | ביופיסיקה | חקר ממברנות | חקר זיקנה | גורמים מחוללים סרטן | ביולוגיה התפתחותית | אקולוגיה.

 

מלגות למצטייני המסלול

הפקולטה לכימיה ע"ש שוליך מציעה מלגות שכר לימוד למועמדים מצטיינים שיתקבלו למסלול לביוכימיה מולקולרית. הקבלה מותנית בנתונים גבוהים במיוחד (סכם ו/או לימודים קודמים) ובריאיון אישי. מלגות הלימודים הן תלת- שנתיות, עד מלוא גובה שכר הלימוד ומותנות בהשגים נאותים לאורך תקופת הלימודים. לפרטים נוספים ניתן לפנות למזכירות ההוראה של הפקולטה, לאחר קבלת הודעת הקבלה לטכניון.

 

איל רזניק, סטודנט במסלול ביוכימיה מולקולרית.

לפני שנרשמתי לטכניון התלבטתי רבות בין לימודי כימיה או ביולוגיה, ואף שקלתי ללמוד לתואר כפול. כשהגעתי ליום הפתוח הועלתה בפני האפשרות של התואר בביוכימיה מולקולרית אשר משלב בתוכו את שני המקצועות בתואר תלת-שנתי בודד.

 בתואר לומדים שילוב של מקצועות הביולוגיה והכימיה. תוכנית הלימודים מקנה בסיס מוצק בביולוגיה ובכימיה. למרות שהלימודים בכל תחום פחות מעמיקים מאשר אילו למדתי רק ביולוגיה או רק כימיה, יש יתרונות ברורים ללימוד רחב יותר. הראשון בהם הוא התוודעות לתחום רחב יותר של ידע המאפשר המשך לימודים או עבודה, בתחום מגוון מאוד של מקצועות. הבסיס הרחב מאפשר גם "ייבוא" פתרונות מתחום אחד לאחר. הידע הנרחב מאפשר לבוגרים להשתלב בתעשיות עתירות המדע או להמשיך לתארים גבוהים בתחומים המדעיים הנ"ל.

 כעת, לקראת סיום התואר, התחלתי בעבודה באחת ממעבדות המחקר בפקולטה לכימיה, ובכוונתי להמשיך שם גם לתואר שני. במעבדה זו, בין היתר, עובדים על פיתוח מולקולות המשמשות למלחמה במחלת הסרטן, תחום הנוגע הן במקצועות הכימיה והביולוגיה.

  אמנם הלימודים בטכניון קשים, אך לא לחינם; המוסד הנו אחד המובילים בעולם כפי שמתפרסם מדי פעם ברשימות אלו ואחרות.

לכל אלו שיבחרו להצטרף למסלול אני מאחל בהצלחה ולימודים פוריים.