הזוכה במאמר החודש של אוגוסט 2023, הוא בדר ריאן מהמעבדה של פרופ' מיטל לנדאו שמאמרם התקבל לפרסום ב- Frontiers in Molecular Biosciences

27 אוגוסט 2023

הוועדה לתארים מתקדמים בפקולטה בוחרת מידי חודש את המאמר המדעי המוביל מבין כל המאמרים המדעיים שהתפרסמו לאותו חודש.

אנחנו שמחים לספר כי הזוכה במאמר החודש של אוגוסט 2023, הוא בדר ריאן ממעבדתה של פרופ' מיטל לנדאו שמאמרם התקבל לפרסום ב- Frontiers in Molecular Biosciences . לרגל הזכייה דלינו מבדר פרטים מעניינים על המחקר, על הדרך שהובילה אליו וגם קצת עליו 😊

● הי נשמח שתציג את עצמך בכמה מילים:
קוראים לי בדר, בן 29 מהכפר כאבול, אני בן למשפחה בת שש נפשות, יש לי הורים מקסימים ותומכים, בקרוב אני מתחתן עם בחירת לבי, היבה, שהיא גם דוקטורנטית בפקולטה לביולוגיה. למדתי תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית בירושלים, לאחר מכן עבדתי כמה שנים כרוקח קהילתי. בשנת 2021 התחלתי את התואר השני שלי במעבדה של פרופ' מיטל לנדאו, ולאחר שנה עברתי למסלול הישיר לדוקטורט.

● במה עוסקת מעבדת לנדאו באופן כללי?
מעבדת לנדאו היא מעבדה רב תחומית המשלבת בין תחומי מחקר שונים כמו ביוכימיה, ביופיזיקה וביולוגיה מבנית. אנחנו במעבדה מתעניינים בחקר פפטידים אנטימיקרוביאלים/וירולנטים בעלי יכולת ליצר פיברילים, כאשר חלק מהפיברילים האלה מסתדרים למבנים מאוד מסודרים ויציבים אשר מזכירים מבנים של עמילואידים. בעוד שלעמילואידים יש כמה תכונות משותפות, הם שונים באופן משמעותי בין אורגניזמים. בבני אדם, עמילואידים קשורים למחלות נוירודגנרטיביות כמו אלצהיימר ופרקינסון. מצד שני, עמילואידים חיידקיים תורמים להיווצרות ביופילם, ומאפשרים לחיידקים להיצמד ולהתנגד לסביבות קשות. בדו-חיים, עמילואידים הנוצרים מפפטידים אנטי-מיקרוביאליים מסייעים בהגנה החיסונית שלהם מפני פתוגנים.

במעבדה אנחנו מנסים להבין מה מייחד את קבוצת העמילואידים הפונקציונאלים כך שהם נוצרים על ידי מגוון רחב של יצורים, את זה אנחנו מנסים לחקור בשיטות שונות ובשילוב תחומים שונים כדי להבין את הקשר בין המבנה לפעילות, דבר שיכול בסופו של דבר לקדם רבות פיתוח של חומרים אנטי-מיקרוביאלים חדשים וסופר יציבים.

● ספר לנו על המאמר/המחקר הנוכחי , מה הייתה מטרת המחקר ומה גיליתם?
מטרת המחקר הייתה לחקור את היציבות התרמית של שני פפטידים עמילואידים פונקציונליים שנקראים PSMα1 ו PSMα3 , שני הפפטידים האלה מופרשים על ידי החיידק האלים Staphylococcus aureus , ולמרות שהם פפטידים הומולגים הם נבדלים במבנה שלהם ובתפקוד שלהם. עובדה זו הייתה מאוד מסקרנת ובהתבסס עליה רצינו להתעמק בהבנת הקשר בין המבנה לפעילות בשני הפפטידים האלה.

במחקר זה גילינו שכאשר PSMα1 נחשף למכת חום של 80 מעלות צלזיוס, הוא יוצר מבנים עמילואדים שנקראים cross-β, דבר שמוביל לאיבוד של הפעילות הציטוטוקסית (הרג תאים), וזה קונסיסטנטי עם תפקידו ביציבות הביופילם. לעומת זאת, סיבי ה-cross-α של PSMα3 מתפרקים כאשר הם נחשפים למכת חום של 80 מעלות צלזיוס, מה שגורם לחזרה טוטאלית של הפעילות הציטוטוקסית. אנו מציעים שהפירוק של הסיבים של PSMα3 לאוכלוסיות מסיסות מאפשרות לו לקיים אינטראקציות עם ממברנות וזה קריטי לתהליך הרעיל שלו ולפעילות הביולוגית ההפיכה שלו תחת לחץ.

● אנא הסבר על החשיבות מאחורי הגילוי. למה תשמש אתכם התגלית ואילו כיוונים זה פותח? מה יישומה של התגלית (תחומים, פתרונות)?
המחקר מספק תובנות חשובות לגבי התנהגותם ותפקודם של שני הפפטידים הוירולנטים PSMα1 ו-PSMα3, בתנאים שונים. המחקר מדגיש את היציבות התרמית השונה  של שני הפפטדים וחושף הזדמנויות פוטנציאליות להתערבויות קליניות ממוקדות. בנוסף, הוא שופך אור על התהליך הרעיל של PSMα3 והמודולציה ההפיכה של הפעילות הביולוגית שלו בתנאי לחץ. הממצאים שלנו הם רלוונטיים לתחומי המיקרוביולוגיה, ביוכימיה ובקרת זיהומים, ומציעים יישומים פוטנציאליים במאבק בזיהומי סטפילוקוק ומחקר הקשור לביופילם. גילוי זה פותח אפיקים חדשים לחקר מחלות זיהומיות.

● מה משך אותך למעבדה/פרויקט הנוכחי?
מה שמשך אותי בהתחלה זה הנושא שהמעבדה עוסקת בו. אני הגעתי מתחום הרוקחות ומודע היטב למחסור בפיתוח וחקר תרופות אנטיביוטיות חדשות, ורציתי מאוד להיות חלק מהאנשים שיתרמו לקידום המחקר הזה. בנוסף התרשמתי מאוד ממיטל כמנחה כבר מהשיחה הראשונה שלי איתה, הבנתי אז שאני מגיע למקום אשר מאפשר צמיחה אישית. מיטל היא מנחה מאוד ייחודית בעיניי, היא נותנת אמון מלא בסטודנטים שלה, ויחד איתה כל סטודנט בונה לעצמו את אופי המחקר שלו.

בנוסף אילון, מנהל המעבדה שלנו, תמך בי רבות בשלבי הקבלה שלי למעבדה, מאז ועד היום אני לא זוכר יום אחד שבו לא ביקשתי ממנו עצה מדעית ואפילו עצות לחיים. הליווי של אילון קידם אותי רבות, במיוחד בלהפעיל מחשבה ביקורתית, ואני חושב שיש לאילון חלק משמעותי במה שאני היום!

● כשאינך עוסק במדע, מה אתה עושה?
משחק כדורגל

● מהן תוכניותיך להמשך הקריירה?
רוצה מאוד להמשיך ללימודי הפוסט דוקטורט בחול כדי להמשיך לצמוח ולהתקדם, וכמובן לתרום למדע ולחברה. כמו כן אני רוצה להוות דוגמא לצעירים ולסטודנטים בני החברה שלי ולתת השראה לאחרים לעולם לא לוותר ולחלום תמיד, מכיוון שאני מאמין שהשמים הם הגבול.

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן
⬅ לעמוד של פרופ' מיטל לנדאו לחצו כאן
⬅ לאתר מעבדת פרופ' מיטל לנדאו לחצו כאן

זמינים עבורכם גם ברשתות החברתיות