הזוכה ב "מאמר החודש" מרץ 2024, הוא ג'ושוע חזן ממעבדתו של ד"ר אסף בסטר שמאמרם התקבל לפרסום ב-Journal of Biomedical Science

02 יוני 2024

אנחנו שמחים לספר כי הזוכה במאמר החודש של מרץ 2024, הוא ג'ושוע חזן ממעבדתו של ד"ר אסף בסטר שמאמרם התקבל לפרסום ב-Journal of Biomedical Science. לרגל הזכייה דלינו מג'ושוע כמה פרטים מעניינים על המחקר, על הדרך שהובילה אליו וגם קצת עליו 😊

 

הי ג'ושוע נשמח שתציג את עצמך בכמה מילים:

עשיתי עלייה מדרום אפריקה ב-2018, בתחילת 2020 התחלתי תואר שני במעבדתו של ד"ר אסף בסטר ומשם המשכתי למסלול ישיר בסוף 2021. אני נשוי 3 שנים ויש לנו תינוקת יפהפייה.

במה עוסקת מעבדת בסטר באופן כללי?

במשך שנים רבות, גנים מקודדי חלבון, המהווים רק 2% מהגנום האנושי, זכו לתשומת הלב המחקרית העיקרית בתחום הגנטיקה. עם זאת, 98% הנותרים של הגנום, המכונים "DNA לא מקודד", טומנים בחובם אוצר בלום של מידע חיוני להבנת תהליכים ביולוגיים מורכבים ולפיתוח טיפולים למחלות קשות.

במעבדה שלנו, אנו מתמקדים בחקר קבוצה מרתקת של גנים לא מקודדים הנקראים lncRNAs (ראשי תיבות של long non-coding RNAs). lncRNAs מהווים קבוצה גדולה של מולקולות RNA, הדומות במובנים רבים לגנים מקודדי חלבון, אך הן אינן מתורגמות לחלבונים. למרות קיומם של אלפי lncRNAs בגנום האנושי, תפקידם של רובם עדיין אינו ידוע.

אנו נעזרים בטכניקות הנדסה גנטית מתקדמות, ובפרט בטכנולוגיית CRISPR-Cas9, על מנת לחקור את תפקידם של lncRNAs אלו בגדילת תאים ובמחלות. מחקרים אלו עשויים לפתוח צוהר לעולם חדש של ביולוגיה, ולהוביל לפיתוח טיפולים חדשניים למגוון רחב של מחלות.

ספר לנו על המאמר/המחקר הנוכחי, מה הייתה מטרת המחקר ומה גיליתם?

במחקר מרתק זה, פיתחנו כלי חדשני בשם INFLAMeR לחיזוי מולקולות RNA מיוחדות הנקראות lncRNAs (long non-coding RNAs). ה-lncRNAs הן מולקולות "מנהלות" חשובות בתוך התא, אך עדיין לא מובן לגמרי כיצד הן פועלות. INFLAMeR מאפשר לנו לחזות אילו lncRNAs משפיעות על תהליכים ביולוגיים שונים, כגון גדילת תאים ועמידות לתרופות.

השתמשנו ב-INFLAMeR כדי לבחון 39 lncRNAs לא ידועים בקו תאי לוקמיה. גילינו ש-85% מהם משפיעים באופן משמעותי על גדילת תאים או עמידות לתרופות, מה שמדגיש את כוחו של INFLAMeR.

לאחר מכן, התמקדנו ב-lncRNA אחד בשם SNHG6. גילינו ש-SNHG6 משפיע על התפתחות תאי דם לבנים ואדומים ועלול גם להשפיע על צמיחת גידולים סרטניים. ממצאים אלו מצביעים על SNHG6 כיעד טיפולי חדשני לסרטן ומחלות אחרות.

לסיכום:

  • פיתחנו כלי חדש לחיזוי lncRNAs בעלי פוטנציאל טיפולי.
  • גילינו lncRNA חדש בשם SNHG6 שעשוי להשפיע על צמיחת גידולים סרטניים.
  • מחקר זה פותח צוהר לעולם חדש של טיפולים בסרטן ומחלות אחרות.

 

אנא הסבר על החשיבות מאחורי הגילוי.. למה תשמש אתכם התגלית ואילו כיוונים זה פותח? מה יישומה של התגלית (תחומים, פתרונות)?

האלגוריתם שלנו מספק כלי חשוב לגילוי lncRNAs חדשים שעשויים לבצע תפקידים חשובים בסרטן ובמחלות רבות אחרות. לניתוחים ממוקדים באמצעות INFLAMeR יש פוטנציאל לזהות מטרות חדשות ולהבין את המסלולים השולטים בסרטן בצורה מלאה יותר על מנת לספק טיפולים טובים וממוקדים יותר.

3 כלים בולטים שקיבלת במעבדה במהלך העבודה והלימודים שלך?

בניית מעבדה מהיסוד:

התחלתי לעבוד במעבדה חדשה לגמרי, מה שאפשר לי לחוות תהליך ייחודי של הקמת מעבדה מהקרקע. זכיתי להיות חלק מקביעת פרוטוקולים ומערכות חדשות, תוך למידה מעמיקה על התהליכים הבסיסיים הנדרשים להצלחת מחקר מדעי.

למידה מטעויות:

טעויות הן חלק בלתי נפרד מהתהליך המחקרי. גיליתי שדווקא טעויות רבות פעמים מובילות לתוצאות פורצות דרך, מכיוון שהן גורמות לנו לחשוב מחדש, לנסות גישות חדשות ולגלות דברים שלא חשבנו עליהם קודם.

התמקדות בתמונה הגדולה:

קל להיתקע בפרטים הקטנים ולשכוח את המטרה הגדולה שלשמה אנו עושים מחקר. למדתי לחזור אחורה מדי פעם, להעריך את ההתקדמות שלנו ולראות איך כל צעד קטן תורם להשגת היעד הסופי.

 

כשאינך עוסק במדע, מה אתה עושה?

אין לי הרבה זמן פנוי כאבא חדש, אבל כשיש לי זמן אני אוהב לבשל, לקרוא ספרי פנטזיה, ופה ושם לטייל בארץ.

מה השאיפות להמשך הקריירה ?

אחרי הדוקטורט, אני מתכנן לחפש עבודה בתעשייה (אני יודע, אני בוגדן, אני מצטער!).

לינק למאמר:  https://jbiomedsci.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12929-024-01015-8

לינק לדף של ד"ר אסף בסטר: https://biology.technion.ac.il/member/%d7%93%d7%95%d7%a7%d7%98%d7%95%d7%a8-%d7%90%d7%a1%d7%a3-%d7%91%d7%a1%d7%98%d7%a8-assaf-c-bester/

לינק לאתר מעבדת בסטר: https://besterlab.net.technion.ac.il/

זמינים עבורכם גם ברשתות החברתיות