ראיון עם זוכה "מאמר החודש" אוק' 21: הדוקטורנט פיראס משעור ממעבדת פרופ' נביה איוב

14 נובמבר 2021

הוועדה לתארים מתקדמים בפקולטה לביולוגיה בוחרת מידי חודש את המאמר המדעי המוביל מבין כל המאמרים המדעיים שהתפרסמו לאותו חודש.
אנו מתכבדים לספר כי הזוכה במאמר החודש אוקטובר 21, הוא הדוקטורנט פיראס משעור ממעבדתו של פרופ' נביה איוב שמאמרם התקבל לפרסום ב -Nucleic Acids Research.
לרגל הזכייה דלינו מפיראס כמה פרטים מעניינים על המחקר, על הדרך שהובילה אליו וגם קצת עליו 😊

📌 הי בכמה מילים: נשמח שתציג את עצמך.
אני פיראס, בן 25, סיימתי תואר ראשון בהנדסה ביוכימית , וכעת דוקטורנט במעבדה של פרופ' נביה איוב.
📌 במה עוסקת מעבדת איוב באופן כללי?
המעבדה חוקרת את התגובה התאית לנזקי DNA והקשר שלה להתפתחות הסרטן. ה- DNA בתאים שלנו נשבר פעמים רבות בכל יום ממגוון גורמים, למשל קרינת UV. כיוון ששברים ב-DNA פוגעים בשלמות החומר הגנטי, התאים מכילים מספר מנגנונים חכמים המורכבים מחלבונים רבים ויודעים לאתר ולתקן את השברים הללו. פגיעה במנגנוני תיקון ה-DNA עלולה להביא להתפתחות סרטן. המעבדה חוקרת את מנגנוני התיקון האלה במטרה להבין יותר טוב איך התאים מתמודדים עם נזקי ה DNA ולנצל את המנגנונים האלה לפיתוח טיפולים ממוקדים לסרטן.
📌 ספר לנו על המאמר/ המחקר הנוכחי שלך, מה הייתה מטרת המחקר ומה גילית?
המאמר שלנו מתמקד בחלבון קושר RNA שנקרא RBM6. השאלה המדעית שעומדת מאחורי המחקר היא: האם חלבונים קושרי RNA יש להם תפקיד בתגובה התאית לנזקי DNA ומה המנגנון המולקולרי שמתווך את התפקיד הזה? במחקר שלנו, מצאנו שהחלבון RBM6 מעורב בתיקון שברים דו-גדילים בDNA (סוג של נזקי DNA שנחשב רעיל ביותר) דרך מסלול רקומבינציה הומולוגית שמונע יצירת מוטציות הרסניות ב- DNA ואפיינו את המנגנון המולקולרי בו RBM6 מבקר את המסלול הזה. בנוסף, ניצלנו את התגליות שלנו כדי להרוג באופן ספציפי גידולים סרטניים עם חסר ב RBM6 בעכברים.
📌 אנא הסבר על החשיבות העומדת מאחורי הגילוי? למה תשמש אתכם התגלית הזו ואילו כיוונים זה פותח? מה היישום של התגלית (תחומים, פתרונות)?
הגילוי שלנו לגבי מנגנון מעורבות RBM6 בתיקון נזקי DNA מעלה את האפשרות שיש חלבונים קושרי RNA אחרים שגם הם מבקרים את התהליך. כיוון שבסרטן יש מספר גדול של מוטציות בחלבונים קושרי RNA, לממצאים שלנו ישנה חשיבות רבה גם בטיפול ממוקד בסרטן. התגליות שלנו לגבי RBM6 בצורה ספציפית, ולגבי חלבונים קושרי RNA בכללי, יכולה להוביל לפיתוח תרופות חדשניות לטיפול ממוקד בסרטן בצורה המותאמת אישית לכל חולה.
📌 מה משך אותך למעבדה\פרויקט הנוכחי?ֿ
את התואר הראשון עשיתי בהנדסה ביוכימית, אבל מהר מאוד הבנתי שהעיסוק במחקר בסיסי מעניין אותי יותר מההשתלבות בתעשייה בהנדסה כימית. במהלך התואר הראשון, דיברתי עם פרופ' נביה איוב על תחום המחקר שלו וזה עניין אותי מאוד והתחלתי בפרויקט מחקר במעבדה ומשם עברתי לתואר שני ולדוקטורט. המחקר במעבדת איוב מרתק היות והוא משלב חקר מולקולרי בסיסי של תהליך תיקון נזקי DNA עם מחקר יישומי שמטרתו לפתח טיפולים חדשניים לסרטן.
📌 כשאתה לא עוסק במדע, מה אתה עושה?
בזמני הפנוי, אני מתאמן בנגינה ומופיע בקונצרטים (אני מנגן בכינור מגיל צעיר). בנוסף, אני משתדל לבלות כמה שיותר עם המשפחה שלי.
📌 כשתהייה גדול מה תרצה להיות?
מפתח משחקי מחשב !
📌ועכשיו ברצינות, מה תוכנותייך להמשך הקריירה?
התכנית שלי היא להמשיך לפוסט-דוקטורט בתחום מחקר מעניין, להמשיך ולחקור נושאים שמעניינים אותי ויכולים לקדם את היכולת שלנו לטפל במחלות חשוכות מרפא שאין להן טיפול היום.
לדף של פרופ' נביה איוב: https://biology.technion.ac.il/…/%d7%90%d7%99%d7%95%d7%91/
לאתר מעבדת פרופ' נביה איוב: https://ayoubn.net.technion.ac.il/
זמינים עבורכם גם ברשתות החברתיות