הזוכה במאמר החודש של דצמבר 2023 היא ד"ר בלה בן-עוז ממעבדתה של פרופ' נביה איוב

14 ינואר 2024

הוועדה לתארים מתקדמים בפקולטה לביולוגיה בוחרת מידי חודש את המאמר המדעי המוביל מבין כל המאמרים המדעיים שהתפרסמו לאותו חודש. אנחנו שמחים לספר כי הזוכה במאמר החודש נוב' 2023, היא ד"ר בלה בן עוז אשר מאמרה פורסם ב- Nature Communications .
לרגל הזכייה דלינו מבלה מס' פרטים מעניינים על המחקר, על הדרך שהובילה אליו וגם קצת עליה:

● הי בלה נשמח שתציגי את עצמך במשפט:
אני בלה בן-עוז, בת 32, נשואה לשלומי ואמא של רפאל ואדם. לפני כחצי שנה סיימתי את הדוקטורט שלי, אחרי כמעט 10 שנים בפקולטה לביולוגיה, 7 מתוכן במעבדה של פרופ' נביה איוב.

● ספרי לנו על המאמר/המחקר הנוכחי, מה הייתה מטרת המחקר ומה גיליתם?
המחקר מתמקד ב-חלבון RBM42. כשהתחלתי לעבוד על הפרויקט לא ידענו כמעט דבר על החלבון והמטרה שלנו הייתה לחקור האם וכיצד הוא מעורב בתגובה התאית לתיקון נזקי דנ״א. במאמר חשפנו את מעורבותו של RBM42 בשני תהליכים מרכזיים: שחבור ותרגום, באמצעותם הוא מבקר את רמת החלבון p21, בתגובה לנזקי דנ״א. בנוסף, זיהינו עוד מספר גני מטרה אשר מבוקרים על ידי RBM42 באופן דומה. למעשה RBM42 הוא דוגמא לחלבון שמבקר את הביטוי של אותו גן מטרה בשתי רמות: שחבור ותרגום.

• אנא הסבירי על החשיבות מאחורי הגילוי? למה תשמש אתכם התגלית ואילו כיוונים זה פותח? מה יישומה של התגלית (תחומים, פתרונות)?
החלבון p21 הוא אחד מגני המטרה של החלבון p53, הידוע גם כ״שומר הגנום״, והוא אחראי בין היתר על בקרת מחזור התא בתגובה לנזקי דנ״א. הבקרה על רמות החלבון p21 חיונית לשמירה על יציבות הגנום, ולכן לאפיון המנגנונים שאחראים על רמות הביטוי שלו יש חשיבות רבה. במחקר זה הצלחנו לאפיין חלבון שיש לו השפעה קריטית על רמות החלבון p21. בנוסף לתפקידו בבקרת תהליכי השחבור והתרגום, RBM42 מבוטא ביתר במספר סוגי סרטן. לכן, מעבר לתרומת המחקר בהבנת תהליכי הבקרה על רמות החלבוו p21, אפיון חלבונים כגון RBM42, שמעורבים בתגובה התאית לנזקי דנ״א, מעמיקה את הידע שלנו על הגורמים להתפתחות סרטן ומאפשרת זיהוי של מטרות חדשות לטיפול במחלה.

• כשאינך עוסקת במדע, מה את עושה?
נהנית מהילדים שלי והמשפחה, קוראת ספרים ואופה.

● מה תוכניותיך להמשך הקריירה?
לשלב בין שתי האהבות שלי: מחקר מדעי והוראה.

לינק למאמרhttps://rdcu.be/drKUE
לינק לדף של פרופ' נביה איובhttps://biology.technion.ac.il/member/%d7%90%d7%99%d7%95%d7%91/
לינק לאתר מעבדת איובhttps://ayoubn.net.technion.ac.il/

תמונת התא הבודד בירוק: גיוס של חלבון לאתר שהושרה בו נזק לדנ״א באמצעות לייזר

זמינים עבורכם גם ברשתות החברתיות