הזוכה במאמר החודש של מאי 2023, היא רימי עלי נאסר ממעבדתו של ד"ר שי שטרן שמאמרם התקבל לפרסום ב- eLife

18 יוני 2023

הוועדה לתארים מתקדמים בפקולטה בוחרת מידי חודש את המאמר המדעי המוביל מבין כל המאמרים המדעיים שהתפרסמו לאותו חודש.

אנחנו שמחים לספר כי הזוכה במאמר החודש של מאי 2023, היא רימי עלי נאסר ממעבדתו של ד"ר שי שטרן שמאמרם התקבל לפרסום ב-eLife. לרגל הזכייה דלינו מרימי פרטים מעניינים על המחקר, על הדרך שהובילה אליו וגם קצת עליה 😊

● הי נשמח שתציגי את עצמך בכמה מילים:
שלום, אני רימי מנצרת, את לימודי בית הספר סיימתי בנצרת. לאחר מכן, עשיתי תואר ראשון בטכניון – מדעי המעבדה הרפואית. במסגרת התואר הראשון עשיתי פרויקט מחקר במעבדתו של פרופ' דן זילברשטיין בפקולטה לביולוגיה שהתמקד בתגובה של תאי לשמניה (פרומסטיגוטים) למחסור בחומצת האמינו ארגנין, ואיך זה משפיע על ביטוי הטרנספורטר של חומצת אמינו זו. מאז נדבקתי בחיידק המחקר ואחרי לימודי התואר הראשון חזרתי לטכניון בשביל תואר שני.

● במה עוסקת מעבדת שטרן באופן כללי?
אורגניזמים שונים כולל בני אדם משנים את ההתנהגות שלהם לאורך חייהם, כך שבכל תקופה יש התנהגויות ייחודיות המאפיינות תקופה זו. בנוסף, פרטים שונים באוכלוסייה יכולים להתנהג באופן שונה אחד מהשני, תכונה הנקראת אינדיבידואליות. במעבדה חוקרים את הבסיס המולקולארי והנוירולוגי של התנהגות לאורך שלבי ההתפתחות ושל אינדיבידואליות התנהגותית. אנחנו משתמשים בחיית המודל C. elegans, תולעים קטנות ושקופות, שנותנות יתרון מחקרי בגלל אורך ההתפתחות הקצר (יומיים וחצי) והאיזוגניות של הצאצאים (אותו דנ"א). בשימוש במערכת צילום חדשה שפותחה, אנחנו עוקבים אחרי ההתנהגות של חיות בודדות לאורך כל זמן ההתפתחות ברזולוציה גבוהה.

● ספרי לנו על המאמר/המחקר הנוכחי , מה הייתה מטרת המחקר ומה גיליתם?
מטרת המחקר הייתה לבדוק איך חוויות מוקדמות בחיים משפיעות על התנהגויות ארוכות טווח לאורך שלבי התפתחות שונים ועל המבנה של אינדיבידואליות בתוך האוכלוסייה. גילינו שהרעבה מוקדמת בחיים משרה אפקט ייחודי בשלב הראשון בהתפתחות גם בשלב הבוגר, כך שהאקטיביות של החיות יורדת. למרות זאת, להפתעתנו, האפקט בשלבי הביניים  של ההתפתחות מתמתן וכמעט אין שינוי אחרי הרעבה. הזיכרון הזה מטווח ע"י שני נוירומודולטורים סרוטונין ודופמין כך שסרוטונין פועל בשלב הראשון והאחרון בחיים להשרות תגובה להרעבה ודופמין פועל בשלבי הביניים לבלום את האפקט של הרעבה. בנוסף, הוכחנו קיומם של סוגים שונים של אינדיבידואליות באותה אוכלוסייה שיכולים להשתנות כתלות בחוויה המוקדמת ובמצב הנוירומודולטורי.  

● אנא הסברי על החשיבות מאחורי הגילוי. למה תשמש אתכם התגלית ואילו כיוונים זה פותח? מה יישומה של התגלית (תחומים, פתרונות)?
סביבות חיים הן גורם עיקרי ומכריע בהתנהגות אורגניזמים ולכן איך התנהגות לאורך שלבי חיים שונים מושפעת משינוי הסביבה עוזר לנו ללמוד על מערכת העצבים ולהבין איך אותה רשת של נוירונים יכולה להביא לביטוי התנהגויות שונות כתלות בזיכרון של הסביבה המוקדמת. החוזק של המסקנות שלנו הוא המעקב אחרי שינוי ההתנהגות אחרי הרעבה מוקדמת לאורך כל שלבי החיים של כל הפרטים באוכלוסיית התולעים C. elegans כך שזה נותן הסתכלות נרחבת לכל השינויים ההתנהגותיים כתלות בשינוי הסביבה.

בנוסף, המעקב אחרי ההתנהגות של כל פרט ופרט באוכלוסייה פתח לנו הזדמנות לחקור לראשונה איך סביבה משפיעה על מבנה אינדיבידואליות לאורך כל ההתפתחות. קיומן של צורות שונות של אינדיבידואליות באוכלוסייה רגילה שגדלה בסביבה טובה והשינוי הדינמי של הצורות האלה כתלות בסביבה ובמצב הנוירומודולטורי של החיות יכולים ללמד אותנו איך אופי שונה של חיות נקבע גם באוכלוסיות זהות גנטית.

● מה משך אותך למעבדה/פרויקט הנוכחי?

  1. האפשרות לשאול שאלות גדולות ולענות עליהן.
  2. תחום מדעי המוח הוא תחום אדיר בעיניי, במיוחד חקר ההתנהגות. זה יוצא דופן איך סיגנלים במערכת העצבים גורמים להתנהגויות מותאמות לסביבה בתולעת קטנטנה.
  3. ההשראה המדעית, ההסתכלות המדעית והידע האדיר של המנחה.

*כשאינך עוסקת במדע, מה את עושה?
קוראת ספרים, יוצאת להליכה, מבקרת חברים\משפחה.

*כשתיהי גדולה מה תרצי להיות?
אינדיבידואל שמשרה באנשים יצירתיות בין אם זה בתחום המקצועי או בכללי.

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן
⬅ לעמוד של ד"ר שי שטרן לחצו כאן
⬅ לאתר מעבדת ד"ר שי שטרן לחצו כאן

זמינים עבורכם גם ברשתות החברתיות