חג האורות מאיר דרך: מדליקים נר 5 של חנוכה וגם הדוקטורנט אריאל חזן זוכה בפרס מאמר השנה לשנת תשפ"ג

13 דצמבר 2023

שלשום הדלקנו יחד נר חמישי של חנוכה בפקולטה. בנוסף הייתה לנו ההזדמנות לכבד את הדוקטורנט אריאל חזן ממעבדת פרופ' עודד בז'ה, על זכייתו בפרס 'מאמר השנה' לשנת תשפ"ג.
קבוצת המחקר של מעבדת בז'ה ואריאל חוקרת רודופסינים (Rhodopsins) – חלבונים ייחודיים הממירים עבור החיידק אנרגיית אור לאנרגיה כימית המאפשרת לתא לשרוד ולתפקד. עבור החיידק המחזיק בו, הרודופסין הוא נכס אנרגטי רב משמעות המעצים את יכולתו לשרוד ולשגשג.
במחקר שהתפרסם (לאחרונה) בכתב העת Nature (עליו זכה אריאל במאמר השנה המדובר), דיווחנו כי חלק ניכר מהרודופסינים בים ובמקווי מים מתוקים נעזרים ב"אנטנות" המשפרות את ניצול אור השמש לטובת התא.

קיומה של תופעה זו היה ידוע מ-2005, אבל עד כה נהגו לחשוב שזוהי תופעה נדירה מאוד שאינה נפוצה באוקיינוסים ובאגמים. אנחנו הראנו כי אנטנות אלה מצויות ביותר משליש מהרודופסינים במיקרובים בים, באוקיינוס ובמים מתוקים. האנטנות מתפקדות כ- "מגברי אנרגיה" העשויים לשפר את אספקת האנרגיה לרודופסין בכלמעלה מ – 30%! מה שמספק לחיידקים הנושאים את הקומפלקסים יתרון הישרדותי עצום.

מאחר שרודופסינים (והאנטנות) הם אלמנט בסיסי בחיידקים מתחתית שרשרת המזון, לאנטנות אלו השפעה עצומה על האקולוגיה של מקווי המים בעולם ועל מכלול החיים שבמעלה השרשרת.
העבודה והמחויבות של אריאל מהווים מקור השראה לכולנו, ואנו מאחלים לו המשך הצלחה במחקרו. יישר כוח.

זמינים עבורכם גם ברשתות החברתיות