28 דצמבר 2023

מדוקטורט בביוכימיה למנהל טכנולוגיות בחברת Phytolon שמציעה צבעים טבעיים לתעשיית המזון. ראיון עם בוגר

ד"ר וויסאם מנסור, מתגורר בראמה, נשוי ואב לשני בנים.

ביוטכנולוג במקצועו ומנהל הטכנולוגיה בחברת פיטולון, המציעה צבעים טבעיים לתעשיית המזון, המופקים בהתססה של שמרי אפיה. במסגרת תפקידו, הוא מרכז את פעילות המחקר והפיתוח וכן מוביל את שיתופי הפעולה האסטרטגים של החברה

קצת על ההשתלשלות המקצועית שלך וויסאם?

לפני שנה וחצי הצטרפתי לחברת פיטולון כמנהל הטכנולוגיה. במסגרת תפקידי אני אחראי על פעילות המחקר והפיתוח המורחבת של החברה, שמטרתה להבטיח את שיפור המוצר והחדרתו לשוק. בנוסף, אני מוביל את פעילות המחקר והפיתוח במסגרת שיתופי הפעולה האסטרטגים של החברה כמו עם חברת Ginkgo Bioworks, אחת מחברות הביוטכנולוגיה המובילות בארה"ב.

לפיטולון הגעתי לאחר 7.5 שנים בחברת הזנק בשם אנימה ביוטק, העוסקת בגילוי ופיתוח תרופות שמתערבות בתהליך התרגום של חלבונים ספציפיים בתוך התאים, במטרה לייצר תרופות למחלות חשוכות מרפא. באנימה התחלתי בתור העובד הראשון וניהלתי את פרויקטיי החברה משלב הרעיון עד לניסויים בבעלי חיים. ייסדתי כמה מהיחידות הטכנולוגיות שתרמו לביסוס החברה. בנוסף, הייתי שותף לחתימה על שני הסכמי שיתוף פעולה עם חברות תרופות עולמיות שהיו תחת הובלתי: חברת Eli Lilly and Company וחברת Takeda

מה בנוגע למסלול האקדמי שלך?

התחלתי את הלימודים במכללת תל-חי : תואר ראשון בביוטכנולוגיה והנדסת סביבה.

א"כ המשכתי לתואר שני במדעי הרפואה באוניברסיטת תל אביב. את עבודת המחקר שלי ביצעתי במכון לקרישת דם בהנחיית פרופ' אורי זלגקסון, במסגרתה פרסמתי מספר מאמרים מדעים, בנוסף לפיתוח שיטה גילוי קדם הריון למחלת דם תורשתית.

את הדוקטורט בביוכימיה סיימתי ב-2015, בפקולטה לביולוגיה בטכניון במעבדה של פרופ' מיכאל גליקמן. במהלך התואר חקרתי את מנגנון פירוק החלבונים בתא ופרסמתי כמה מאמרים מדעיים פורצי דרך. במהלך התואר קבלתי כמה פרסים ומלגות בן היתר מלגת ות"ת לדוקטורנטים ערבים מצטיינים.

מה היו האתגרים והקשיים העיקריים שנתקלת בהם במהלך הקריירה ואיך התמודדת עימם?"

טבעי שבמהלך הקריירה נחווה קשיים ואתגרים רבים, לי זכורים כמה: הראשון היה ניהול צוות מדענים בלי ניסיון קודם, שדרש ממני לצאת מאזור הנוחות ולפתח מיומנויות חדשות. השני, כאב צעיר, היה למצוא איזון בין חיי המשפחה לעבודה, במיוחד עם נסיעות ארוכות מהצפון למרכז הארץ. התמודדתי עם זה על ידי תכנון מיטבי של זמני.

כבוגר הפקולטה לביולוגיה, אילו כלים, ידע או חוויות משמעותיות קיבלת במהלך לימודיך שתרמו להצלחתך בעולם המחקר והביוטכנולוגיה? בנוסף, מה לדעתך הופך את הפקולטה למקום ייחודי שתורם באופן מיוחד לבניית קריירה מוצלחת בתחום זה?"

אחד הפערים במשמעותיים בין אקדמיה לשוק העבודה הוא היכולת של האקדמיה לאפשר לסטודנטים להתנסות.

אחד מהכלים העיקרים שקבלתי בפקולטה הוא האפשרות לעבוד עם מעבדות/צוותים בין לאומים הנמצאות באוניברסיטאות המובילים בעולם ובכך להיחשף לחזית הטכנולוגיה ומיטב המדענים. החשיפה הזאת תרמה להתקדמות המקצועית שלי גם במהלך התואר וגם בהמשך הקריירה שלי. החשיפה הזו הייתה משמעותית עבורי כי במקרה זה קורים שני דברים: ראשית אתה מבין שיש לאן לשאוף וזה מחדיר בך מוטיבציה, ושנית אתה נחשף לעולם שונה\אחר וזה מרחיב את האופקים המקצועיים והאישיים. היכולת המחקרית\המדעית חשובה, אך לא פחות חשוב, הוא היכולת שלך לתקשר את הידע שלך "לעולם החיצון".
מה גם שהלימודים בפקולטה מאפשרים השתלבות של סטודנטים ממדינות שונות ובכך נחשפתי לעמיתים מתרבויות מגוונות דבר שהשפיע על הקריירה ונתן לי כלים שעזרו לי בפיתוח קשרים עסקים ואף אישיים עמוקים.

מה צופן העתיד בתעשיית הביוטק-איך אתה רואה את עתיד תעשיית הביוטק ומהם המגמות או האתגרים שעומדים לפני התעשייה בשנים הקרובות?

תעשיית הביוטק מציעה פתרונות לכמה מהאתגרים הגדולים של עולמנו היום בכמה תחומים. ניתן לזהות כמה מגמות עיקריות.

  • אחת מהן היא השימוש בהתססה (fermentation) ליצור רכיבים טבעיים לתעשיית המזון.למשל, חברת פיטולון (Phytolon) , מציעה לשוק המזון צבעי מאכל טבעיים המיוצרים באמצעות ביוטכנולוגיה. צבעי המאכל הטבעיים של פיטולון נותנים מענה איכותי, כלכלי, ובר קיימא לצרכי תעשיית המזון והמשקאות, ומהווים תחליף הולם לצבעי המאכל הסינטטיים והטבעיים הקיימים כיום בשוק.
  • מגמה נוספת היא השימוש בכלים ביוטכנולוגים לריפוי מחלות. כך למשל, בשבוע שעבר התקבל אישור לתרופה של חברת וירטקס (Vertex) המבוססת על מערכת עריכת הגנים קריספר (CRISPR) לטיפול במחלת דם תורשתית מסוג אנמיה חרמשית.

המעניין הוא שפיתוח הביוטכנולוגיה מתקדם מהר יותר מהרגולטור, וכאן טמון האתגר- להביא את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר לשוק ולגבור על חסמי הרגולציה.

 

זמינים עבורכם גם ברשתות החברתיות