הזוכה במאמר החודש, מרץ 2023, היא מלק דראושה ממעבדתו של פרופ' נביה איוב שמאמרם התקבל לפרסום ב- MOLECULAR AND CELLULAR BIOLOGY

10 מאי 2023

הוועדה לתארים מתקדמים בפקולטה בוחרת מידי חודש את המאמר המדעי המוביל מבין כל המאמרים המדעיים שהתפרסמו לאותו חודש.

אנחנו שמחים לספר כי הזוכה במאמר החודש, מרץ 2023, היא מלק דראושה ממעבדתו של פרופ' נביה איוב שמאמרם התקבל לפרסום ב- MOLECULAR AND CELLULAR BIOLOGY.
לרגל הזכייה דלינו ממלק פרטים מעניינים על המחקר, על הדרך שהובילה אליו וגם קצת עליה 😊

● הי נשמח שתציגי את עצמך בכמה מילים:
שמי מלק דראושה, אני בת 27 מכפר אכסאל בצפון. עשיתי תואר ראשון במדעי הרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים, את התואר השני באוניב

רסיטת תל אביב ועכשיו עושה דוקטורט פה.

● במה עוסקת מעבדת איוב באופן כללי?

המעבדה שלנו עוסקת בחקר תיקון נזקי דנ"א. בכל רגע נתון, תאי הגוף שלנו עלולים לספוג סוגים שונים של נזקים בדנ"א, בין אם זה ממקור חיצוני כמו קרינה או מתוך הגוף כתוצאה מהפעילות המטבולית של התאים. במעבדה אנחנו חוקרים איך התאים מתקנים את נזקי הדנ"א ומצליחים לשרוד למרות כל האיומים שהם חווים. אנחנו מנסים לאפיין חלבונים שעד כה לא היו ידועים כשחקנים בתהליכי התיקון.

● ספרי לנו על המאמר/המחקר הנוכחי , מה הייתה מטרת המחקר ומה גיליתם?

במאמר הזה אנחנו מאפיינים חלבון שנקרא RBM6 כשחקן חשוב בתהליכי תיקון נזקי דנ"א, ספציפית שבר דן-גדילי. RBM6 ידוע כבעל תפקיד בתהליכים חשובים בתא כמו שחבור. פה אנחנו מראים ש RBM6 מגיע לאזורי הנזק של הדנ"א, שהוא דרוש לתיקון הדנ"א, מאפיינים את המנגנון של הגעתו ומוכיחים שהפעילות שלו באזורים אלה לא קשורה בתפקידו הידוע בשחבור.

● אנא הסברי על החשיבות מאחורי הגילוי. למה תשמש אתכם התגלית ואילו כיוונים זה פותח? מה יישומה של התגלית (תחומים, פתרונות)?

יש חשיבות עצומה באפיון חלבונים חדשים שמשתתפים בתיקון נזקי דנ"א. מצד אחד, אנחנו יכולים להבין טוב יותר את הביולוגיה של תהליך התיקון ולתרום עוד מידע לקהילה המדעית. מצד שני, בעיה בתהליכי תיקון דנ"א יכולה לגרום למחלות כמו סרטן, ועל ידי אפיון חלבונים שמעורבים בתיקון אנחנו יכולים ללמוד על איך סוגים מסוימים

של סרטן מתפתחים ולאפיין מטרות חדשות לטיפולים בסרטן.

● מה משך אותך למעבדה/פרויקט הנוכחי?

עצם העובדה שהתאים שלנו יודעים להתמודד עם כל כך הרבה סוגים של נזקים היה מגניב בעיניי. הגוף שלנו הוא כזה חכם שידע לפתח כמה מנגנונים מתוחכמים לתיקון נזקי דנ"א, הוא שמר לעצמו גם את האופציה לבחור מתוכם איזה הכי מתאים לכל סוג נזק בכל רגע נתון.

● כשאינך עוסקת במדע, מה את עושה?
אופה עוגות

● מה תוכניותיך להמשך הקריירה?
עוד אין לי תשובה לשאלה הזאת. מה שכן, אני יודעת שאני רוצה להמשיך לחקור בתחום ולגלות דברים חדשים שאף אחד לא ידע.

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן
⬅ לעמוד של פרופ' נביה איוב לחצו כאן
⬅ לאתר מעבדת פרופ' נביה איוב לחצו כאן

זמינים עבורכם גם ברשתות החברתיות