הזוכה במאמר החודש של אוקטובר 2023 היא ד"ר ג'סי סאפיה ממעבדתם של פרופ"ח טלי הרן ופרופ' דינה רון

20 נובמבר 2023

הוועדה לתארים מתקדמים בפקולטה לביולוגיה בוחרת מידי חודש את המאמר המדעי המוביל מבין כל המאמרים המדעיים שהתפרסמו לאותו חודש.
אנו שמחים לספר כי הזוכה במאמר החודש אוקטובר 2023, היא ד"ר ג'סי סאפיה. המחקר נעשה בשיתוף 2 המעבדות של פרופ' חבר טלי הרן ופרופ' דינה רון שמאמרן התקבל לפרסום ב- PNAS.

שותפים נוספים למחקר הם הדוקטורנטים אריאל חזן וחנא סלים וכן הפוסטדוקטורנט ד"ר פרטיק ויאס, ומנהלת המעבדה של פרופ"ח טלי הרן ד"ר יעל דנין-פולג.

לרגל הזכייה דלינו מג'סי מס' פרטים מעניינים על המחקר, על הדרך שהובילה אליו וגם קצת עליה:

● הי ג'סי נשמח שתציגי את עצמך במשפט:
שמי ג׳סי סאפיה ואני מנצרת. למדתי התואר הראשון באוניברסיטה העברית בירושלים בביולוגיה ומנהל עסקים. המשכתי התואר השני והשלישי בפקולטה לביולוגיה בטכניון באותה מעבדה.
● ספרי לנו על המאמר/המחקר הנוכחי, מה הייתה מטרת המחקר ומה גיליתם?
החלבון מדכא הגידולים- p53 מתפקד כשומר הגנום בתאים שלנו, ומפקח על פעילותם של גנים חיוניים להומאוסטזיס התאי. p53 נמצא מוטנטי בכ-80% ממקרי הסרטן. כאשר התאים שלנו עוברים לחץ, רמת ה p53 עולה, וזה קובע אילו גנים יש להפעיל בהתאם לחומרת הלחץ. בתגובה הראשונית ללחץ p53 עוצר את חלוקת התא, ומנסה לתקן הנזק. אם תהליך התיקון הזה לא מצליח, ל p53 יש את היכולת לפקוד על התא לעבור הרס עצמי. המחקר שלנו חשף שהצעד הראשוני לקראת קביעת התוצאה התפקודית התאית של הוויסות ע״י p53 מושפע מהגמישות של אתרי המטרה שלו על אותם גנים. להסתגלות זו תפקיד מכריע באפשרות של p53 לקבל החלטות בנוגע לגורל התא בתגובה ללחץ.

• אנא הסבירי על החשיבות מאחורי הגילוי? למה תשמש אתכם התגלית ואילו כיוונים זה פותח? מה יישומה של התגלית (תחומים, פתרונות)?
גילוי ההשפעה של גמישות אתרי המטרה של p53 על ההחלטות הראשוניות לגבי התוצאה התפקודית של ויסות p53 הוא משמעותי מכמה סיבות. ראשית, גילוי זה פותח אפיקים לתכנון טיפולים יעילים יותר למצבים שבהם מתח תאי ממלא תפקיד קריטי, כמו בסרטן. על ידי מניפולציה של הגמישות של אתרי המטרה של p53, ייתכן שנוכל לכוונן תגובות סלולריות ולשפר את התוצאות של מחלות הקשורות ללחץ. יתרה מכך, גילוי זה עשוי לתרום להתקדמות בביוטכנולוגיה והנדסה גנטית. הבנת האופן שבו p53 מקיים אינטראקציה עם גנים ברמה המולקולרית עשויה להוביל לפיתוח של טכניקות עריכת גנים מדויקות ומבוקרות יותר. יש לכך השלכות על יצירת אורגניזמים מהונדסים גנטית וטיפול בהפרעות גנטיות. בסך הכל, הגילוי לא רק משפר את ההבנה הבסיסית שלנו לגבי תהליכים סלולריים, אלא גם טומן בחובו הבטחה ליישומים מעשיים הסוללים את הדרך לפתרונות חדשניים בתחומים אלה.

• כשאינך עוסקת במדע, מה את עושה?
אני מתנדבת בעמותת נשים נגד אלימות בעיקר בקו החם, בנוסף אני מטיילת בטבע עם הכלב שלי זעתר.
● מה תוכניותיך להמשך הקריירה?
אני רואה את עצמי כבעלת השפעה החוקרת ומפתחת פתרונות חדשניים, ע״י התמודדות עם אתגרים רפואיים קריטיים שלא נענו. החזון שלי כולל לא רק קידום ידע מדעי אלא גם תרגום ידע זה לפתרונות מוחשיים שיועילו לקהילות ברחבי העולם.

לינק למאמר:
לינק לדף של פרופ' טלי הרן: https://biology.technion.ac.il/member/%d7%94%d7%a8%d7%9f/
לינק לאתר מעבדת הרן: https://taliharan.net.technion.ac.il/
לינק לדף של פרופ' דינה רון: https://biology.technion.ac.il/member/%d7%a8%d7%95%d7%9f/

זמינים עבורכם גם ברשתות החברתיות