ד"ר ענבל צפיר לביא השלימה את שלושת תאריה בפקולטה לביולוגיה בטכניון. כיום היא מנכ"לית חברת Gina Life Diagnostics המפתחת בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן השחלות.

11 אוקטובר 2021

צילום: RONIT VALFER

סרטן השחלות הוא החמישי בשכיחותו בקרב נשים.
מדי שנה מאות אלפי נשים בעולם מאובחנות כחולות במחלה.
בשל הקושי באבחון מוקדם של המחלה, במקרים רבים היא מתגלה בשלב מאוחר מדי בו לא ניתן לסייע לחולות והן נפטרות מהמחלה.

ענבל צפיר לביא השלימה את שלושת תאריה בפקולטה לביולוגיה בטכניון.

עם סיום לימודיה, הצטרפה ענבל לחברת BioRad כביוכימאית וכמובילת פרוייקט, בהמשך עבדה בחב' Aevi Genomic Medicine כמנ' פרויקטים ובהמשך כמנהלת אתר המחקר בארץ.
לאחר מכן, עברה ענבל לפילדלפיה שם עבדה כמדענית בכירה באותה חברה.
במסגרת עבודתה בארצות הברית פיתחה ענבל בדיקה חדשנית למחלה אוטו-אימונית וטיפול ביולוגי שאושר לאחר מכן על ידי ה FDA לניסויים קליניים בבני אדם. עם חזרתה לארץ עבדה בחברת התרופות Merck ועיקר תפקידה היה העברת טכנולוגיה מהאקדמיה לתעשייה.
"הסטטיסטיקה קשה, מספרת ענבל. רוב הנשים (75%) אשר יפתחו את המחלה, לא ישרדו לאורך זמן לאחר האבחון, היות והמחלה מאוד אגרסיבית ומתגלה בשלבים מאוחרים כשהגידול כבר מאד מפותח ומפושט. חברת Gina Life Diagnostics מפתחת בדיקה שתאפשר גילוי מוקדם של סרטן השחלות. אנחנו בעיצומו של תהליך פיתוח של בדיקה ביתית שתאפשר לכל אישה (גם לנשים בסיכון וגם לנשים שאינן בסיכון) לבדוק את עצמה באופן בשוטף ותדיר (אחת לחודש) ולאורך זמן. למעשה, הבדיקה מאפשרת לכל אישה לבדוק את עצמה בבית באופן פשוט וידידותי למשתמשת.
בתהליך הפיתוח אנחנו עושים שימוש ביכולות מדעיות וחישוביות מתקדמות. אנחנו מעודכנים בכל הפיתוחים בתחום, ומטמיעים הרבה טכנולוגיות חדשניות, על מנת לאפשר לבדיקה מצילת חיים זו להגיע לשוק בהקדם".
הצפי הוא שבתחילת שנת 2022 הבדיקה שלנו תצא לשוק ותביא להצלתן של אלפי נשים ותיתן להן את היכולת לקחת את האחריות לידיים שלהן ולעקוב בעצמן אחר מצבן הבריאותי, לצד ליווי ומעקב של הרופא המטפל.

בפרק "המירוץ אחר סרטן השחלות" של #הטכניוניסטים (הפודקאסט של ארגון בוגרי הטכניון), מספרת ענבל מספרת מדוע בחרה בתעשייה על פני האקדמיה ומה מניע את השליחות שלה במלחמה בסרטן.

האזנה לפודקאסט באתר https://alumni.technion.ac.il/technionistim_inbal
זמינים עבורכם גם ברשתות החברתיות