הזוכה במאמר החודש פברואר 2022 הוא הדוקטורנט אריאל חזן ממעבדתו של פרופ' עודד בז'ה שמאמרם התקבל לפרסום ב- Environmental Microbiology

24 אפריל 2022
לרגל הזכייה שוחחנו עם אריאל, ראו טעימה קטנה על המחקר ועל המאמר הנוכחי .
כמה מילים על עצמך אריאל?
שמי אריאל חזן ואני סטודנט לתואר שלישי במעבדה של עודד בז'ה. אני בוגר לימודי תואר ראשון בביולוגיה ימית (רופין) ותואר שני בפקולטה לביולוגיה כאן בטכניון כמובן.
במה עוסקת מעבדת בז'ה באופן כללי?
הדרך העיקרית דרכה נכנסת אנרגיה למארגי המזון על פני כדור הארץ היא בעזרת מערכות חלבוניות לקליטת אנרגיה מאור השמש. המעבדה שלנו חוקרת את המערכות השונות שבעזרתם מיקרואורגניזמים "קוצרים" אנרגיה מאור השמש בכדי לספק את הדרישות המטאבוליות שלהם.
קצת על המחקר הנוכחי?
מה הייתה מטרת המחקר ומה גילית? החשיבות העומדת מאחורי הגילוי? למה תשמש אתכם התגלית הזו ואילו כיוונים זה פותח? מה היישום של התגלית (תחומים, פתרונות)?
אחד החלבונים בעזרתו מיקרואורגניזמים קוצרים אור הוא חלבון הרודופסין. רודופסינים הם משפחה גדולה של חלבונים ממבראנאלים המאוקטבים על ידי אור. לאחר שהרודופסין עובר אקטיבציה הוא גורם להאצת מגוון תהליכים תוך תאיים כמו: ביו-אנרגטיקה וחישת אור.
בשנת 2018 בעזרת שיטות מתקדמות לסריקת דוגמאות ישירות מהסביבה הצלחנו לזהות ולאפיין תת-משפחה חדשה של רודופסינים שנקראים הליורודופסינים (הליוס – "שמש") מדוגמת מים שנאספה בכנרת. הליורודופסינים נפוצים מאד בקרב מיקרואורגניזמים הן בסביבה הימית והן במקורות מים תוך יבשתיים.
מטרת המחקר הנוכחי הייתה למצוא נציגים רבים ומגוונים מהמשפחה החדשה בכדי לנסות ולהבין מה תפקידם ו/או באילו תהליכים תאיים משתתפים ההליורודופסינים.
אפיון רחב של חלבונים נוספים מהמשפחה יאפשר לנו לקבל רמזים נוספים על פעילותם.
במחקר זה זיהינו 10 הליורודופסינים חדשים והמאפיינים הביופיזיקלים שלהם אפשרו לנו להקיש על פעילותם. באנליזה ביואינפורמטית שביצענו, מצאנו שלהליורודופסינים יש זיקה פיזית גבוהה (בגנום של מיקרואורגניזמים) לגנים שמבצעים מודיפיקציות לממברנה התאית.
שילוב הממצאים האקספרימנטלים והביואינפורמטיים מאפשר לנו לקבל הבנה טובה יותר של התהליכים התאיים בהם מעורבים ההליורודופסינים.
מה משך אותך למעבדה\פרויקט הנוכחי?ֿ
קציר אנרגיית אור על ידי מיקרואורגניזמים הוא אחד התהליכים החשובים והבסיסיים שמתרחשים על פני כדור הארץ. אנחנו רחוקים מלהבין את התמונה המלאה בכל הנוגע ליצרנות ראשונית והביולוגיה של המיקרואורגניזמים שמוציאים אותה לפועל. משך אותי להצטרף למעבדה ששואפת לאפיין את התהליך שעליו נשען מארג המזון כולו.
לינק לאתר המעבדה של פרופ' בז'ה: https://beja.net.technion.ac.il/
כנרת. צילום עומר מרקובסקי. אתר פיקיויקי

 

 

 

 

 

 

 

זמינים עבורכם גם ברשתות החברתיות