הזוכה במאמר החודש של יולי 2023, הוא רואד חנא ממעבדתו של ד"ר עודד קליפלד שמאמרם התקבל לפרסום ב- Molecular & Cellular Proteomics

15 אוגוסט 2023

הוועדה לתארים מתקדמים בפקולטה בוחרת מידי חודש את המאמר המדעי המוביל מבין כל המאמרים המדעיים שהתפרסמו לאותו חודש.

אנחנו שמחים לספר כי הזוכה במאמר החודש של יולי 2023, הוא רואד חנא ממעבדתו של ד"ר עודד קליפלד שמאמרם התקבל לפרסום ב- Molecular & Cellular Proteomics. לרגל הזכייה דלינו מרואד פרטים מעניינים על המחקר, על הדרך שהובילה אליו וגם קצת עליו 😊

● הי נשמח שתציג את עצמך בכמה מילים:
שמי רואד חנא אני דוקטורנט במסלול ישיר בפקולטה לביולוגיה. את התואר הראשון שלי סיימתי בפקולטה להנדסה כימית בטכניון בתור מהנדס ביוכימיה.

● במה עוסקת מעבדת קליפלד באופן כללי?
המעבדה שלנו חוקרת חלבונים במערכות שונות. חלבונים מבצעים מגוון רחב של פונקציות בתא ופעילותם ומיקומם יכולים להשתנות על ידי שינויים שונים המתרחשים לאחר התרגום (post-translation). סוג אחד של שינויים שכאלה הם חיתוכים פרוטאוליטים המבוצעים על ידי משפחה גדולה של אנזימים הנקראת פרוטאזות. כלי המחקר העיקרי שלנו שלנו הינו פרוטאומיקה המבוססת על שימו בספקטרומטר המסות (mass spectrometry ) המאפשרת לנו לזהות ולאפיין אלפי חלבונים בניסוי יחיד. המחקר שלנו עוסק בהיבטים שונים של מבנה ותיפקוד חלבונים וכולל פיתוח שיטות חדשניות לאיפיון חלבונים, מחקר של תפקידן של פרוטאזות ספציפיות, ואיפיון תהליכים שונים המתווכים על ידי פרוטיאוליזה.!

● ספר לנו על המאמר/המחקר הנוכחי , מה הייתה מטרת המחקר ומה גיליתם?
מטרת המחקר הייתה פיתוח שיטה חדשה לאפיון פעילות של פרוטאזות. הצורך בשיטות חדשות קיים בכל תחומי המדע כי יישנן השערות שמאוד קשה לחקור בשיטות קיימות . במחקר הזה התמקדנו בתהליכי מוות תאי מתוכנן (אפופטוזיס) שידועה בהן מעורבות רבה של פרוטיאזות. בעזרת השיטה החדשה זיהינו מאות אתרי חיתוך חדשים שטרם דווחו. בנוסף הראנו כי חלק מהסובסטרטים הנחתכים עוברים מודיפקציה נוספת הקרויה N-terminal acetylation. זה הדיווח הראשון כל כך שמודפקציה שכזו מתרחשת בתום התירגום (post-translation) ובעיקבות חתוך פרוטיאוליטי.

● אנא הסבר על החשיבות מאחורי הגילוי. למה תשמש אתכם התגלית ואילו כיוונים זה פותח? מה יישומה של התגלית (תחומים, פתרונות)?
תהליך של מוות תאי מתוכנן הוא תהליך מאוד חשוב בהתפתחות היצורים החיים. הממצאים במאמר מאפשרים לנו הבנה טובה יותר של התהליך הזה. ככל שאנחנו מבינים תהליכים ביולוגים לעומק אנחנו יכולים לשלוט בהם בצורה יותר טובה ולמצוא להם יישומים ביוטכנולוגים כולל תכנון תרופות. בנוסף אם נצליח לשלוט באופן מלא במוות וחיים של תאים זה יכול להיות משמעותי מאוד לטיפול במחלות כגון סרטן ומחלות עצבים שונות.

● מה משך אותך למעבדה/פרויקט הנוכחי?
הדבר העיקרי שמשך אותי ודחף אותי להמשיך הלאה הוא האתגרים המעניינים שנמצאים במחקר הזה. השילוב של ביולוגיה וכימיה ושיטות חישוביות לאנליזה מאפשר הסתכלות על אלפי חלבונים בניסוי בודד, מה שגורם לי כל פעם להתלהב מחדש כשאני מסתכל על התוצאות.

*כשאינך עוסק במדע, מה אתה עושה?
מבלה זמן עם המשפחה, מצייר או מטייל

*כשתהיה גדול מה תרצה להיות?
מישהו שלומד ומגלה דברים חדשים

*וברצינות, מה תוכניותיך להמשך הקריירה?
התוכניות שאני אמשיך לעשות מדע וללמוד דברים חדשים כל יום! יש אלף ואחד נושאים שבא לי לחקור, כנראה שאצליח להתמקד רק באחד או שניים מתוכם בזמן חיים. שאיפתי היא גם להעניק השראה לאנשים אחרים דרך ההנאה מתהליך הגילוי בתחום המדע.

 

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן
⬅ לעמוד של ד"ר עודד קליפלד לחצו כאן
⬅ לאתר מעבדת ד"ר עודד קליפלד לחצו כאן

זמינים עבורכם גם ברשתות החברתיות